Turul Romaniei impreuna cu Oliver intr-o masina 100% electrica (Tesla Model 3)

Impreuna cu Oliver si Elena am plecat in plimbare cu BamBam :)

Dupa ce am asteptat aproximativ 4 luni ca sa se livreze masina, ne-am propus ca imediat dupa ce o ridicam sa plecam intr-un tur al Europei. Totusi, planurile initiale au fost schimbate atunci cand am aflat ca masina va veni cu numere provizorii (lucru normal), dar CIV-ul va dura peste 30 de zile sa se elibereze. Astfel, pentru ca nu putem iesi inca din tara avand numere provizorii, ne-am hotarat sa plecam intr-un tur al tarii noastre.

Inca nu avem un plan stabilit 100% dar tinta maxima este sa ajungem in Maramures (Sapanta), plecand pe Valea Prahovei si intoarcere in Bucuresti pe Valea Oltului.

In pasii urmatori o sa detaliez cum a fost fiecare segment de traseu, cat a consumat masina, unde am incarcat, cat a durat incarcarea si de asemenea locurile unde ne-am cazat. Voi actualiza articolul pe parcurs ce avansam in excursia noastra.

1. Bucuresti -> Busteni (138 km)

Am plecat cu baterie 100% din Bucuresti (Militari) si am mers prin oras spre DN1. Pe acest segment am condus ~138 km si am avut un consum de 150 Wh/km. Asta inseamna 21 kWh in total. In peste 60% din drum am condus pe pilot automat, si ca viteza in medie la +10 km fata de limita legala. Sigur, au fost momente cand am depasit si altele cand s-a stat in coloana. La destinatie am ajuns cu 57% baterie.

Sumar: Baterie initiala 100% / Baterie destinatie 57% / Distanta 138 km / Consum 150 Wh/Km (21 kWh total) / Temperatura intre 14-20 grade celsius.

Incarcare in Busteni:

  1. Prima sesiune a fost in parcarea castelului Cantacuzino. Costul a fost de 1.3 lei/kWh prin aplicatia Polyfazer. Am incarcat de la 55% pana la 77% in 64 min. Cost ~15 lei.
  2. Peste noapte lasam la incarcat masina intr-o priza exterioara de la cazare. Am folosit mobile charger-ul. S-a incarcat la 100% (de la 77%) in aprox 5 ore.

2. Busteni -> Brasov (39 km)

Cea mai tare senzatie este atunci cand te trezesti dimineata, gata de plecat la drum si bateria este 100%. Daca puteti incarca la destinatie, viata cu o masina electrica este superba. Noapte a fost cam racoare (aprox. 0-2 grade) dar pentru ca masina a fost conectata la retea nu a fost nicio problema.

Drumul de la Busteni la Brasov este superb de facut pe Autopilot. Chiar de speriat (in sensul bun) pe anumite tronsoane. La fel, am circulat la viteza legala +/- 10 km.

Sumar: Baterie initiala 100% / Baterie destinatie 90% / Distanta 39 km / Consum 78 Wh/Km (3kWh total) / Temperatura intre 5-15 grade celsius.

Incarcari in Brasov:

  1. Prima incercare de incarcare nu a functionat. Statiile de la parc erau ocupate. Mai incercam alta data sau avem si alte variante (Lidl, Kaufland, etc).
  2. A doua incercare a fost cu succes. Am incarcat gratuit pe Bd. Eroilor, la statia publica. Acolo sunt 2 statii, dar 1 dintre ele era mereu ocupata de masini pe combustie. Am incarcat cu 11 kWh de la 75% la 100%.

3. Brasov -> Lacul Sf. Ana (80 km)

Din Brasov am plecat cu baterie 88% spre Lacul Sf. Ana. Am ajuns la destinatie cu baterie 63%. A fost un drum foarte frumos, mai mult in urcare. Drumul prin padure este bun, pe alocuri sunt zone pietruite. Noi am fost pana sus la parcarea lacului si apoi ne-am intors spre cazare (Balvaynos Resort).

Aici la Balvaynos exista si priza de incarcare electrica, gratuita, care se activeaza cu un card RFID pe care il primiti de la receptie. Hotelul este pozitionat intr-o zona frumoasa iar privelistea este super relaxanta. Pe langa SPA-ul foarte polular, si statia de incarcare a reprezentat un plus in alegerea hotelului. In plus, angajatii sunt foarte amabili si iti pun la dispozitie tot ce ai nevoie pentru bebelus (scaun, incalzire hrana, pregatire mancare speciala, etc).

Incarcari la Balvaynos Resort:

  1. In prima zi nu am avut noroc sa gasim locul de incarcare liber. Si nu ma refer ca incarcau alte masini. Ci pur si simplu era ocupat de masini clasice. Desi am intrebat la receptie, numarul respectiv de inmatriculare nu aparea pe nicio camera.
  2. A 2-a zi, desi masina nu a plecat de acolo, am parcat cat se poate de prost, doar ca sa imi ajunga cablul de incarcare. Am intors pe contrasens, am parcat pe rampa de acces si pe trotuar. Norocul meu ca aceasta intrare este cea din spate, foarte putin folosita. Incarcarea a fost de la 55% la 100% in aprox 3.5 ore.

Sumar: Baterie initiala 88% / Baterie destinatie 63% / Distanta 80 km / Consum 154 Wh/Km (12 kWh total) / Temperatura intre 5-12 grade celsius.

4. Balvanyos -> Sovata (148 km)

Am plecat de la Resort cu 95% baterie si conform estimarii din tableta, trebuia sa ajungem la Sovata cu 56%, dar am ajuns cu 59%. Am mers ceva mai eficient. Pe drum am intampinat si prima eroare. Masina a ramas fara semnal si m-a atentionat ca sistemul de eCall necesita programare in service. Din momentul in care am ramas fara semnal (in Odorheiul Secuiesc), a mai revenit pentru cateva momente si apoi nu a mai revenit deloc. La destinatie, am resetat tableta si ulterior semnalul a revenit.

Incarcari in Sovata:

  1. Prima incercare a fost la Lidl Sovata care s-a deschis chiar cu o zi inainte. Din pacate statia nu era inca functionala. Am fost primul care a incercat sa incarce, dar, dupa incercari cu seful de magazin si cu telefon la tehnic, mi-au spus ca nu e inca data drumul.
  2. Dupa aceea am fost vis-a-vis, la Kaufland. Acolo e o statie cu CCS de 50kW si am incarcat 23.67 kWh in 37 de minute. Am incarcat de la 58% la 100%. Gratuit, cu ajutorul unui coleg de pe grupul Tesla de FB.

In afara de aceste 2 puncte de incarcare, mai exista o statie la un hotel, dar din cate am inteles este permisa incarcarea doar de catre clientii hotelului.

Sumar: Baterie initiala 95% / Baterie destinatie 59% / Distanta 148 km / Consum 115 Wh/Km (17 kWh total) / Temperatura intre 3-12 grade celsius.

4. Sovata -> Sangeorz Bai (142 km)

Am plecat din Sovata cu 90% baterie catre Sangeroz-Bai catre un loc de tihna si voie buna. Acest loc superb l-a gasit Elena pe AirBnb si dupa ce am discutat cu gazda, am decis ca este locul unde ne-am dori sa poposim pentru cateva zile. Totusi, acest loc se afla pe un deal, la poalele padurii, pe un drum recent pietruit de catre ei si la 5 km distanta de centrul orasului. Ca sa ajungem aici a trebuit sa ne aduca gazda cu masina lui 4×4. Drumul este pur si simplu superb, dar complet off-road.

Am ajuns la destinatie cu 56% baterie si in continuare vom cauta un incarcator disponibil. Pe PlugShare apare un incarcator privat la Anies, si dupa ce am sunat acolo, i-am intrebat daca se poate sa incarcam si care sunt costurile, ne-au spus simplu si direct: “Nu va luam bani! Va ajutam sa incarcati cu drag!”. Super oameni!

Sumar: Baterie initiala 90% / Baterie destinatie 56% / Distanta 142 km / Consum 115 Wh/Km (16 kWh total) / Temperatura intre 12 grade celsius.

5. Sangeorz Bai -> Viseul de sus (80 km)

Am petrecut 2 nopti suberbe, in natura, departe de orice civilizatie, intr-un loc de tihna si voie buna. Am stat practic intr-o casa batraneasca, cu fanar, construita in anul 1947 si renovata in anul 2020. Casa se afla pe un deal, la 5 km distanta de oras, pe un drum accesibil doar cu masini 4×4. Noi ne-am lasat masina jos, in oras, si ne-am intors la ea dupa 2 zile. In aceste 2 zile am avut sentry mode-ul activat si am vazut cu oamenii se incantau, ii faceau poze si admirau masina. Acest mod ne-a consumat din baterie aproximativ 12% in 48 de ore. Daca o lasam parcata intr-o zona cu trafic intens, ea se activeaza foarte des si incepe sa inregistreze miscarile din jurul masinii.

Din Sangeorz Bai am plecat cu 40% baterie, spre Viseul de sus. In aceasta zona sunt mai putine incarcatoarea rapide pentru masini electrice. Desi bateria ne ajungea pana in Viseul de sus, am decis ca nu e bine sa riscam si ne-am oprit la o pensiune care avea instalat o statie EV-mag.

Incarcare in Telciu: Langa pensiunea Salauta exista o statie de incarcare EV-mag de 22 kW. Tesla a incarcat cu 11 kW. In perioada in care am asteptat sa se incarce, am luat pranzul la pensiune. Costul de incarcare este de 1.3 lei / kWh si noi am incarcat 14 kWh. Cost ~18 lei.

Sumar: Baterie initiala 40% / Baterie destinatie 44% / Distanta 80 km / Consum 117 Wh/Km (9 kWh total) / Temperatura intre 11 grade celsius. Am incarcat 14 kWh pe parcurs.

 

Pilotul automat este genial, dar putin cam dur pe unele zone de drum. Acest lucru se datoreaza faptului ca ceilalti participanti la trafic pur si simplu nu respecta regulile. Se baga in fata ta sau franeaza brusc din senin. Totusi, am observat si alte limitari ale autopilotului. Atunci cand intalneste un biciclist, chiar daca are loc pe banda sa il devanseze, pilotul franeaza brusc pentru a mentine distanta setata. Un alt lucru deranjant sunt pietonii de pe marginea drumului care merg in zigzag sau efectiv pe asfalt. Camerele detecteaza pietonii si te atentioneaza brusc. Daca ai un copil mic in masina, este cam deranjant, dar in rest, pilotul isi face treaba.

Sistemele de securitate isi fac treaba bine. In functie de ce ai activat, te atentioneaza cand sunt pietoni pe carosabil, daca exista riscul de accident sau daca parasesti banda fara semnalizare. In plus, exista un “Joe Mode” prin care aceste avertizari au un volum mai scazut pentru a nu-i deranja pe cei din masina. In special pe bebelusii care dorm.

Sentry mode-ul este util si l-am tinut activat tot timpul. Niciodata nu stii ce se intampla la masina din neatentia altora. Totusi, in zonele aglomerate de pietoni am avut si peste 30 de raportari. Ca si baterie, se consuma totusi multicel. Am vazut ca undeva intre 3 si 6% pe zi daca este o zona aglomerata cu pietoni. Partea faina la sentry mode este ca are dezaburire in dreptul camerelor de pe stalpi si parbriz.

Cea mai mare neplacere este aceea cand vrei sa incarci, te uiti pe PlugShare unde este un punct de incarcare si cand ajungi acolo gasesti o masina clasica (non electrica) care blocheaza locul. In Brasov am sunat la Politia Locala. Amenda pentru parcare neregulamentara pe locurile destinate masinilor electrice si semnalizate ca atare este intre 500 si 1000 lei. Desi puncte de incarcare sunt foarte multe, ele sunt blocate neregulamentar.

Alte statistici utile:

  • Bucuresti -> Brasov: Distanta 185 km / Consum 137 Wh/Km (25 kWh total) / Temperatura intre 5-20 grade celsius.
  • Bucuresti -> Lacul Sf. Ana: Distanta 298 km / Consum 140 Wh/Km (42 kWh total) / Temperatura intre 5-12 grade celsius.
  • Bucuresti -> Brasov -> Balvaynos -> Sovata: Distanta 451 km / Consum 134 Wh/Km (60 kWh total) / Temperatura intre 3-18 grade celsius.

* Mentionez ca in aceste distante sunt incluse si plimbarile noastre prin statiunile pe unde ne-am oprit si nu reprezinta drumul direct, cel mai scurt.

Diferite poze din turul nostru:

 

 

 

 

 

 

 

— Actualizez articolul pe masura ce avansam in excursie —

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vrei sa primesti noutati?

Cel mult un email pe saptamana.

Adresa ta de email va fi in siguranta.