Un pas inainte pentru comertul online romanesc

O noua fila in cartea de istorie a comertului online in Romania se scrie astazi. Brand-ul Zara permite acum comenzile pe web si multa lume a vorbit despre aceasta noutate in ultimele zile. S-a vorbit parca mai putin despre lansarea magazinului online al Massimo Dutti pentru Romania, in urma cu doua saptamani, si parca deloc despre cel al Pull & Bear. Cele trei branduri fac parte din grupul Inditex.

Cu ce propunere vine Zara
Pe site-ul Zara poti cumpara doar cu carduri MaterCard sau Visa. Livrarea se face in magazine sau prin curier (normal sau expres), in 3-6 zile lucratoare. Livrarea este gratuita pentru comenzile cu ridicare in magazin, insa timpul de livrare e un pic mai mare (pana in 6 zile lucratoare). In rest, costa intre 19 si 49 lei. Nu imi este clar daca gasim online tot ce avem acum in magazine. Insa vom gasi pe site lucruri din colectii noi, care ajung un pic mai tarziu in magazine. Deci web-ul are un avantaj.

Mi-ar fi placut sa existe un mobisite sau o versiune responsive pentru o mai buna experienta de browsing si cumparare pe telefonul mobil.

Piata de e-commerce din Romania
PayU a afirmat recent ca valoarea pietei locale de comert online este estimata la 1,3 – 1,5 miliarde de euro, pentru anul 2013. Fara mari sperante deocamdata, platile pe web cu cardul sau alta forma online reprezinta doar 25% din aceasta valoare. Plata prin ramburs ramane in continuare “la putere”. Este incurajata si de initiative precum “Deschiderea Pachetului la Livrare”, o “inovatie” necesara pentru specificul local.

Tind sa cred ca teama fata de siguranta platilor online nu mai este o problema atat de mare in Romania. Cei care cumpara deja de ani de zile, cei care cheltuie constant online sunt deja educati si stiu sa se protejeze (3D Secure, Alerta SMS). Si cred ca ei reprezinta acel procent de 25%.

Plata cu ramburs este populara probabil dintr-o lipsa a exercitiului platilor cu cardul online si ca o asigurare ca pachetul ajunge la destinatar in bune conditii. In plus, este “sustinuta” si de gradul de bancarizare inca redus in Romania. Conform unei statistici Vodafone Romania, 43% dintre romanii cu varste peste 15 ani nu folosesc servicii financiare (card, cont bancar, asigurari etc).

Un pas inainte
Ce reuseste Zara sa faca acum este sa creasca interesul si cumparaturile online pentru cei care nu au acces direct la un magazin al brandului. Vanzari mai mari, mai multi romani fericiti.

Sper sa reuseasca sa creasca si valoarea per tranzactie. Conform Daedalus Millward Brown, aproximativ 60% dintre romanii care au facut cumparaturi de pe Internet in ultima jumatate de an au platit mai putin de 100 de euro pentru cel mai scump produs sau serviciu achizitionat online.

Zara reuseste totodata sa trimita un semnal in piata, asa cum fac de obicei brandurile mari cand vao o oportunitate pe piata locala, in orice domeniu. Iar Inditex a transmis un mesaj clar de trei ori deja. E de bine.

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vrei sa primesti noutati?

Cel mult un email pe saptamana.

Adresa ta de email va fi in siguranta.